Dupa lansarea în 1981 a primei linii TGV între Paris si Lyon, reteaua TGV a fost dezvoltata progresiv pentru a asigura un serviciu regulat între numeroase orase din Franta, eliminând aproape complet trenurile Corail de pe principalele linii radiale ale sistemului.
Succesul primei linii a antrenat o expansiune rapida a retelei, prin construirea de noi linii de mare viteza spre sudul, vestul si nordul tarii. Dornice de a împartasi succesul retelei franceze, tarile vecine, ca Belgia, Italia si Elvetia si-au racordat sistemul feroviar cu cel francez. TGV deserveste si Germania si Olanda sub marca Thalys, si Regatul Unit sub marca Eurostar. Numeroase linii noi sunt în stadiul de proiect în Franta.
TGV-ul poate rula la viteze comerciale de pâna la 320 km/h, lucru posibil prin folosirea liniilor de mare viteza, care au raza de virare foarte mare, si o serie de echipamente speciale ce permit trenurilor sa ruleze la viteza foarte mare. Aceste echipamente constau în motoare electrice foarte puternice, un centru de gravitate situat foarte jos, suspensii pneumatice, vagoane articulate si semnalizarea situata la bordul trenurilor, deoarece mecanicii nu o pot observa pe cea situata în lateral.
Trenurile sunt construite de Alstom, chiar daca Bombardier are si el o contributie, la fel ca si multi alti subcontractanti. Cu exceptia a 3 trenuri postale utilizate de La Poste între Paris si Lyon, TGV este exclusiv un serviciu de transport calatori. Trenuri derivate din TGV circula si în Coreea de Sud (KTX), în Spania (AVE) si în Statele Unite (Acela Express).
TGV-ul a antrenat o revolutie comerciala la SNCF, marcata îndeosebi de accesul la vitezele ridicate, pâna atunci rezervat unei clientele selecte, a marii mase de calatori, abandonarea suplimentelor de viteza si rezervarea obligatorie.
Logo-ul TGV si imaginea rotita cu 180°.
Se poate observa asemanarea cu un melcTGV-ul a înlocuit în mare masura avionul între orasele deservite, datorita timpului de parcurs mai mic (mai ales pe parcursuri mai mici de 3 ore), formalitatilor de înregistrare, securiate si îmbarcare mult mai simple si situarea garilor în centrul oraselor. în plus, trenurile sunt considerate foarte sigure.
Sistemul a atins primul miliard de calatori de la lansarea sa în septembrie 1981, pe 28 noiembrie 2003. Al doilea miliard este asteptat în 2010. http://independentul.tripod.com/trentgv.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu